Opschoondag H.S.V. de Brasem

Zondag, 27 maart 2016

H.S.V de Brasem organiseert de Landelijke Opschoon dag 19 maart.

H.S.V de Brasem organiseert de Landelijke
Opschoon dag 19 maart.

Afgelopen zaterdag 19 maart was het weer zover de landelijk opschoon dag stond voor de deur, Onder het motto : wij zij supporter van schoon. Samen met Landschapsbeheer werd deze dag georganiseerd vanuit de Gemeente Oss. In samen werking met vrijwilligers van de vis verenigingen H.S.V. De Brasem Lith, H.S.V Ons Genoegen en H.S.V de Flipper uit Oss werd de locatie en tijd afgesproken. Maar ook de vrijwilligers van de Lithse Dijk waren hierbij aanwezig. Met in totaal een opkomst van 30 personen was dit een super geweldig aantal. In de ochtend waren ook al een paar vrijwilligers aan het werk geweest. De opdracht was om het gehele schier eiland van de Liths Ham en de lange strek dam die langs de maas loopt helemaal te ontdoen van zwerf vuil. Vanuit de Gemeente en Landschap beheer werd er voor gereedschap gezorgd zoals grijpers ,handschoenen, vuilnis zakken en hesjes. Om tien uur gingen we met zijn allen heel fanatiek aan de slag. Alle vis vrienden gingen het schier eiland op. Hier werd door Yvonne uit gelegd hoe we het vuil moesten turven: dit hield in met groepjes van twee 1 man raapte het op en de ander turft wat voor vuil het is. Dit duurde 20 minuutjes. Zo gaat Yvonne verder met het onderzoek om zo te kijken wat de oorzaak kan zijn van al dit zwerf vuil. Hoe en waar het vandaan komt en wat we er aan kunnen doen in de toekomst. Op de strekdam werden door een andere groep alle oevers flink onder handen genomen. Jos ging zelf nog met een groepje de Valkse weg met daarbij de langs gelegen wetering aanpakken. We hebben met zijn alle tot 12 uur flink ons best gedaan. Het was ook echt nodig wel jammer dat er toch ieder jaar zoveel zwerf vuil licht. Zie hier de fot van al onze inspanning.

in totaal meer dan 45 zakken met zwerf vuil in twee uurtjes opgeruimd dit is van de ene kant super geweldig maar aan de andere kant ook wel diep triest. Het is maar een kleine moeite om even je eigen spullen op te rijmen. Bij deze wil ik alle vrijwilligers van H.S.V Ons Genoegen Oss , H.S.V de Flipper Oss, de vrijwilligers van de Lithse dijk en natuurlijk ook onze eigen leden van H.S.V de Brasem super bedanken voor hun inspanning. Echt toppie mensen.

Voor iedereen een leuk gezond pakket met daarin lekker vers fruit en wat te drinken.
in totaal met deze actie die vanuit Landschapsbeheer werd er 7680 kilo zwerf vuil opgeruimd.
Met in totaal 600 vrijwilligers

Namens mij rest iedereen te bedanken ook de Gemeente en Landschap beheer.
Johan de Vree : Voorzitter H.S.V de Brasem