Sportvisserij Nederland komt naar Maren Kessel

Verslag

SPORTVISSERIJ NEDERLAND GAAT NAAR BASIS SCHOOL
SINT ANTONIUS TE MAREN KESSEL

Afgelopen 16 maart zijn we vanuit Sportvisserij Nederland een Vis les wezen geven op Basis school Sint Antonius te Maren Kessel. Juf Hellen was degene die deze les had aangevraagd. Zo wam de vraag bij onze vereniging de Brasem Lith terecht. Of we samen met Joep Van Pinksteren een Vis les zou willen geven op deze school. Joep is Vismeester bij Sportvisserij Nederland. Samen met de juf en een hele gemotiveerde klas van 26 enthousiaste kinderen beloofde dit een super mooie dag te gaan worden. Voor de middag was er een hele leuke presentatie over de Vis en zijn huis. Hier werd alles uitgelegd over welke soorten er bestaan.

Ook waar de vissen leven , wat ze eten , de voortplanting en wat er nog allemaal meer leeft in en rond het water. Ook werd er door middel van zoek kaarten gekeken hoe en waaraan je een vis kunt herkennen. Zie rechts op foto. Alle kinderen hadden een mooi naam bordje op hun eigen bureau staan, dit was voor vismeester Joep heel makkelijk. Zo kon hij heel veel vragen stellen aan de kinderen. Op het einde van de ochtend werd er uitgelegd hoe er gewerkt moest worden met een haken steker. Dit ging de kinderen erg goed af. Dit beloofde wat voor de middag. Iedereen ging toen lekker even thuis eten. Bij de vijvers het Liths Bos stonden een vijftal Coaches van onze vereniging Grad , Nol , Rien , Wim en Gerard alle kinderen op te wachten. Op de fiets kwamen ze in rijen van twee aan begeleid door verschillende ouders die ook mee kwamen om te helpen. Alle groepjes van twee kregen een hengel voer en aas en een begeleider van de vis vereniging. Na een korte uitleg van de Coaches gingen we van start. Al snel werden de eerste visjes gevangen, het waren vooral de voorntjes en de zwartbek grondels die uit het water gehaald werden. Wat er in de ochtend met de les geleerd was kon nu in de praktijk uitgeoefend worden. Bij sommigen ging dit al super goed. Ook werd er voorzichtig en netjes met de vissen omgegaan.

Na bijna 2 uur vissen moesten alle kinderen stoppen, dit omdat de ze weer naar school terug moesten fietsen. Hier hadden ze niet allemaal zin in, er wilden nog een paar kinderen door vissen. Juf Hellen riep iedereen bij elkaar en bedankte Vis meester Joep en alle vrijwilligers voor het organiseren van deze leuke Vis dag.

Joep en ikzelf hebben enorm genoten van deze dag.
Groetjes : Joep van Pinksteren
Johan de Vree